Regulamin Górskich Mistrzostw Polski

NORDIC WALKING – 5km, 10km

Uwaga: Zawody zaliczane do Ogólnopolskiego Pucharu Nordic Walking.

I. CEL

  •  Popularyzacja aktywności fizycznej oraz zdrowego stylu życia,
  •  Propagowanie idei aktywności fizycznej poprzez Nordic Walking,
  •  Wzrost świadomości oraz wyrobienie nawyku systematycznej aktywności fizycznej wśród uczestników.

II. TERMINY ZAWODÓW CYKLU

  •  10 lipca 2021 roku – Polanica Zdrój

III. RAMOWY PROGRAM MINUTOWY ZAWODÓW

(PROJEKT - W ZALEŻNOŚCI OD SYTUACJI EPIDEMIOLOGICZNEJ)

  •  8:00 - 9:30  - działalność biura zawodów 10km
  •  10:30 - 11:45  - biuro zawodów 5 km (kobiety)
  •  10:00 - START 10km
  •  12:00 – dekoracje 10km
  •  12:30 - START 5km (kobiety)
  •  12:30 - 13:45 - biuro zawodów 5 km (mężczyźni)
  •  13:30 - dekoracje 5km (kobiety)
  •  14:00 - START 5km (mężczyźni)
  •  15:00 - dekoracje (mężczyźni)
  •  16.00 - zamknięcie wydarzenia

Zawodnicy proszeni są o ustawienie się na starcie 5 minut przed startem konkurencji.

*Zarys programu minutowego każdej z imprez może ulec zmianie. Wszelkie zmiany dotyczące danych zawodów będą umieszczane na stronie  pucharnw.plherkules.org.pl oraz w biurze zawodów

IV. ORGANIZATOR

  •  Fundacja Herkules All Sports
  •  GOSPODARZE IMPREZ - (kolejno wg terminarzu z pkt. II):

V. DYSTANSE

Uczestnicy startują na 2 dystansach:

  • 5 km
  • 10 km

VI. ZGŁOSZENIA DO ZAWODÓW I OPŁATA STARTOWA

1. Zgłoszenia przyjmowane będą drogą elektroniczną przez formularz zgłoszeniowy dostępny na stronach internetowych  pucharnw.pl,   herkules.org.pl, oraz bezpośrednio w biurze zawodów w formie gotówki lub kartą płatniczą.

2. Zawodnicy dokonując rejestracji i startując w zawodach oświadczają, że biorą w nich udział na własną odpowiedzialność. Rejestracja traktowana jest jako przyjęcie warunków Regulaminu.

3. Uczestnictwo w imprezie jest jednakowo odpłatne na wszystkich dystansach. W zależności od terminu zapisów wynosi odpowiednio:

ZGŁOSZENIA ELEKTRONICZNE

Zgłoszenia elektroniczne przyjmowane będą do 3 dni przed zawodami.

Jeżeli zawody odbywają się w niedzielę to zgłoszenia trwają do czwartku do godz. 21:00,
a jeżeli zawody odbywają się w sobotę to zgłoszenia przyjmujemy do środy do godz. 21:00.

            Dla osób zgłoszonych i opłaconych do 30.06.2021r. do godz. 21:00, organizator w pakiecie zapewni  pamiątkową koszulkę techniczną.

Opłaty startowe podczas rejestracji elektronicznej

Do 11 dni przed zawodami:

  •  60 zł – opłata startowa
  •  30 zł – opłata startowa ulgowa (emeryci, osoby niepełnosprawne z orzeczeniem, dzieci i młodzież do 18 roku życia)

Do 3 dni przed zawodami:

  •  70 zł – opłata startowa
  •  35 zł – opłata startowa ulgowa (emeryci, osoby niepełnosprawne z orzeczeniem, dzieci i młodzież do 18 roku życia)

W dniu zawodów:

  •  80,00 zł – wszyscy bez względu na uprawnienia

4. Wpłaty na konto na 2 dni i 1 dzień przed zawodami, będą traktowane jako NIEPEŁNE wpłaty w dniu zawodów.  W biurze zawodów należy dokonać dopłatę zgodnie z różnicą w kwocie opłaty w innym przypadku środki przepadają.

5. Za ostateczne i kompletne zgłoszenie elektroniczne uważa się poprawne wypełnienie i przesłanie przez uczestnika formularza zgłoszenia wraz z zaksięgowaną opłatą startową wg wskazań dat i stawek z pkt. 3,. na konto organizatora lub na konto indywidualne wygenerowane przez system płatności Blue Media.

6. Opłata raz uiszczona nie podlega zwrotowi. Nie ma możliwości przenoszenia raz wniesionej opłaty na rzecz innego zawodnika lub innych zawodów.

7. W przypadku opłaty w formie tradycyjnego przelewu na konto, należy w biurze zawodów okazać dowód wpłaty. W przypadku przelania zbyt małej kwoty zgłoszenia lub wpłaty nie w terminie, zgłoszenie jest nieważne. Aby było ważne należy postąpić zgodnie z podpunktem nr 4

8. Opłatę startową w formie tradycyjnego przelewu należy wpłacać na następujące konto bankowe w tytule podając: „imię nazwisko uczestnika oraz numer rejestracyjny” wygenerowany przez platformę zapisową wskazaną w informacji e-mail.:

Fundacja Herkules All Sports, numer konta 55 1050 1559 1000 0090 3178 8087 z numerem rejestracji” imię i nazwisko zawodnika
PRZYKŁADOWY TYTUŁ WPLATY:  Jan Kowalski 285-185-12345

9. Organizator nie odpowiada za zaginięcie zgłoszenia oraz przekazu pocztowego /przelewu bankowego wpisowego z winy poczty / banku.

10. Opłata startowa obejmuje: numery startowy, agrafki, chip niezbędny do pomiaru czasu, posiłek regeneracyjny, medal okolicznościowy na mecie, upominki od gospodarzy.

11. Weryfikacja zawodników, oraz wydawanie numerów startowych, pakietów startowych będą odbywały się w Biurze zawodów za okazaniem dowodu potwierdzającego tożsamość ze zdjęciem lub upoważnienia z danymi z dowodu osobistego oraz złożeniem własnoręcznego podpisu na karcie zgłoszeniowej.

12. Zgłaszający uznaje, że zapoznał się z regulaminem i zobowiązuje się do jego przestrzegania oraz wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez Fundację Herkules All Sports na potrzeby organizacji zawodów.

13. Zgłaszający wyraża zgodę na wykorzystanie wizerunku do celów promocyjnych przez Fundację oraz przesyłania informacji w newsletterze.

VII. ZASADY UCZESTNICTWA I TECHNIKA MARSZU

1. Podczas imprezy obowiązują przepisy zawodów Ogólnopolskiego Pucharu Nordic Walking, które stanowią załącznik  do niniejszego Regulaminu.

2. Pomiar czasu i ustalenie kolejności zawodników na mecie będzie dokonywane elektronicznym systemem pomiarowym. Oficjalnym czasem jest czas netto.3.

3.Wprowadza się klasyfikację zawodników TOP 10 na każdym dystansie. Najlepsze 10 kobiet i najlepszych 10 mężczyzn startuje jako pierwsi na każdym dystansie. Najlepsza 10-tka wyłaniana jest na podstawie punktów OPEN na każdym dystansie po I zawodach w sezonie.  Zawodnicy TOP 10 będą startować z dedykowanymi numerami startowymi i będą każdorazowo przed startem przedstawiani publiczności.

4.W zawodach na dystansie 5 km mogą uczestniczyć osoby niepełnosprawne. Wymagane jest zaświadczenie od lekarza o braku przeciwwskazań do udziału w Imprezie Nordic Walking. Osoby te są klasyfikowane w osobnych kategoriach z podziałem płeć i na niepełnosprawność typu A i B bez podziału na wiek. Osoby niepełnosprawne startujące na dłuższych dystansach są klasyfikowane z innymi kategoriami. Osoba z orzeczeniem niepełnosprawności musi zdecydować, czy startuje w kategorii wiekowej czy tylko w kategorii niepełnosprawnych - punktacja tylko w jednej klasyfikacji. Jeżeli osoba dokona zgłoszenia jako osoba niepełnosprawna będzie sklasyfikowana tylko jako osoba niepełnosprawna.

5. Zasady podziału na kategorie osób niepełnosprawnych:
A/ do kategorii typu A zaliczamy osoby z upośledzeniem narządu ruchu (symbol 05-R) i choroby neurologiczne (symbol 10-N).

B/ Do kategorii typu B zaliczamy osoby z pozostałymi przyczynami niepełnosprawności.

6. Osoby niepełnosprawne, które chcą deklarować udział w kategorii niepełnosprawnych zobowiązani są do posiadania dokumentu potwierdzającego ich niepełnosprawność pod groźbą dyskwalifikacji.

7. Osoby startujące w zawodach oświadczają, że są zdolną do udziału w cyklu Pucharu Nordic Walking oraz nie posiadają przeciwwskazań zdrowotnych do udziału w zawodach. W związku z powyższym w Biurze zawodów należy własnoręcznie podpisać oświadczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wysiłku fizycznego i udziału na własną odpowiedzialność. W szczególnych przypadkach wymagających badania medycznego decyzja obsługi medycznej zawodów przed i w czasie zawodów jest ostateczna.

8. Uczestnicy, którzy nie ukończyli 18 roku życia muszą posiadać pisemną zgodę opiekunów prawnych na udział w imprezie. 

9. W zawodach Pucharu Nordic Walking mogą brać udział obywatele wszystkich krajów świata.

10. Każdy uczestnik zobowiązany jest posiadać strój sportowy stosowny do warunków pogodowych. Zaleca się posiadanie własnych kijów do Nordic Walking (dalej NW). Posiadanie kijów składanych wymaga od uczestnika zwrócenia uwagi na dokładne dokręcenie części składowych kija, jak również uwzględnienie podczas treningu, rozgrzewki oraz zawodów faktu, iż kij składany jest mniej wytrzymały niż kij jednoczęściowy.

11. Podczas marszu wszyscy zawodnicy muszą mieć numery startowe przymocowane do koszulek sportowych na klatce piersiowe oraz na plecach. Zasłanianie numeru startowego w części lub w całości lub jego modyfikacja jest zabroniona pod karą dyskwalifikacji. Nie można używać własnych numerów startowych.

12. Istnieje możliwość wypożyczenia kijów w Biurze Zawodów (liczba kijów ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń). Ilość par kijów dostępnych nie mniejsza niż 50 par., dostępna dla pierwszych 50 uczestników, którzy zgłoszą się w Biurze Zawodów w celu wypożyczenia. Kaucja zwrotna za wypożyczenie kijów wynosi 100zł oraz za okazaniem dokumentu ze zdjęciem. Uczestnicy wypożyczający kije powinni zapoznać się z zaleceniami producenta kijów oraz zastosować się do poleceń wypożyczającego.

13. W marszach podział na kategorie wiekowe nastąpi według następujących zasad: o przynależności do danej kategorii wiekowej decyduje rok urodzenia.

14. Uczestnicy marszu zostaną sklasyfikowani w Pucharzei Nordic Walking w następujących kategoriach wiekowych:

Dystans 5km

l.p

kategoria

Lat

1

K-Dzieci / M-Dzieci

≤ 13

2

K-Jun. / M-Jun.

14 – 17

3

K18-29 / M18-29

18 – 29

4

K30-39 / M30-39

30 – 39

5

K40-44 / M40-44

40 – 44

6

K45-49 / M45-49

45 – 49

7

K50-54 / M50-54

50 – 54

8

K55-59 / M55-59

55 – 59

9

K60-64 / M-60-64

60 – 64

10

K65-69 / M-65-69

65 – 69

11

K70-74 / M70-74

70 - 74

12

K75-79 / M75-79

75-79

13

K80+ / M80+

80+

14

K Niepełnosprawni(A) M Niepełnosprawni(A)

open

15

K Niepełnosprawni(B) M Niepełnosprawni(B)

open

Dystans 10km

l.p

kategoria

Lat

1

K18-29 / M18-29

18 – 29

2

K30-39 / M30-39

30 – 39

3

K40-49 / M40-49

40 – 49

4

K50-59 / M50-59

50 – 59

5

K60-69 / M-60-69

60 – 69

6

K70+ / M70+

70 +

16. Klasyfikacja indywidualna OPEN na dystansach. Klasyfikowane są 3 najlepsze osoby wśród kobiet i mężczyzn na każdym dystansie.

17. Klasyfikacja drużynowa Pucharu Nordic Walking. Każda drużyna może rywalizować i zbierać punkty, aby podczas finału Pucharu Nordic Walking uzyskać tytuł zdobywcy Drużynowego Pucharu Nordic Walking 2021.

Zasady Drużynowego Pucharu na dystansach – po każdej edycji

 Każdy drużyna wystawia zawodników na dystansach:

  •  5km - 3 kobiety i 3 mężczyzn
  •  10km - 2 kobiety i 2 mężczyzn

Punktacja ustalana jest na podstawie sumy czasów najlepszych zawodników w drużynie na każdym dystansie oddzielnie. Aby zespół został sklasyfikowanym w klasyfikacji drużynowej należy przy zapisach elektronicznych dla wybranych członków drużyny wpisać taką samą nazwę klubową z dokładnością co do spacji. Na tej podstawie system uporządkuje wyniki klasyfikacji drużynowej.

Nagradzamy 3 najlepsze zespoły na każdym dystansie na każdej edycji.

Zasady Drużynowego Pucharu OPEN - po całym cyklu:

Każdy drużyna wystawia zawodników na dystansach:

  •  5km - 3 kobiety i 3 mężczyzn
  •  10km - 2 kobiety i 2 mężczyzn

Nagradzamy 6 najlepszych zespołów.

a) Punkty są sumowane z wyników końcowych z kategorii wiekowej każdej z osób startujących. Wygrywa drużyna która zgromadzi najwięcej punktów w punktacji zawodów o randze Pucharu w indywidualnej klasyfikacji wiekowej,

b) Możliwy jest start drużyny bez kompletnej ilości zawodników co tym samym wpłynie na mniejszą ilość punktów. W przypadku większej ilości zawodników brane pod uwagę tylko najlepsze wyniki indywidualnej klasyfikacji w kategorii wiekowej pierwszych osób z drużyny jak w podpunkcie a.
c) Raz zapisana osoba do drużyny będzie startowała cały sezon pod jedną nazwą drużyny.
W przypadku nie wpisania nazwy drużyna na listę startową, osoba nie będzie klasyfikowana w drużynie. Możliwe jest wystawienie dwóch reprezentacji klubu tj. "nazwa klubu I" i "nazwa klubu II".

d) nie można zastępczo wystawiać zawodników na inne dystanse.
e) możliwy jest start tego samego zawodnika drużyny na 2 dystansach punktując dwukrotnie, jeżeli są to starty najwyżej punktowane w drużynie.

f) nie dopuszcza się w trakcie trwania cyklu Pucharu pozyskiwania zawodników, którzy wystartowali w aktualnym sezonie w zawodach zaliczanych do Pucharu reprezentując jakiś klub, grupę lub wystąpili jako niezrzeszeni.

g) Wprowadzamy dodatkową kategorię dla SŁUŻBY MUNDUROWE.

Udział w tej kategorii biorą przedstawiciele:

  • Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
  • Policji i Żandarmerii Wojskowej
  • Służby Więziennej
  • Służby Ochrony Państwa
  • Straży Granicznej
  • Państwowej Straży Pożarnej
  • Ochotniczej Straży Pożarnej
  • Straży Ochrony Kolei
  • Służb Specjalnych
  • Służby Celno-Skarbowej
  • Służby Leśnej
  • Straży Miejskiej
  • Straży Marszałkowskiej
  • Inspekcji Transportu Drogowego

Nagradzamy na dystansie 5km i 10km za miejsca 1-3 wśród kobiet i mężczyzn.

VIII. PUNKTACJA W SYSTEMIE PUCHAROWYM

1. W każdej imprezie będą przyznawane punkty za zdobyte miejsce.

2. Punkty będą przyznawane według miejsc w kategorii wiekowych wg następującego schematu:

Oprócz tego zwycięzcy poszczególnych kategorii otrzymują:

  • 1 miejsce - 50 pkt
  • 2 miejsce - 46 pkt
  • 3 miejsce - 43 pkt
  • 4 miejsce - 40 pkt
  • 5 miejsce - 37 pkt
  • 6 miejsce - 34 pkt
  • 7 miejsce - 32 pkt
  • 8 miejsce - 30 pkt
  • 9 miejsce - 28 pkt
  • 10 miejsce - 26 pkt
  • 11 miejsce - 24 pkt
  • 12 miejsce - 22 pkt
  • 13 miejsce - 20 pkt
  • 14 miejsce - 18 pkt
  • 15 miejsce - 16 pkt
  • 16 miejsce - 15 pkt
  • 17 miejsce - 14 pkt
  • 18 miejsce - 13 pkt
  • 19 miejsce - 12 pkt
  • 20 miejsce - 11 pkt
  • 21 miejsce - 10 pkt
  • 22 miejsce - 9 pkt
  • 23 miejsce - 8 pkt
  • 24 miejsce - 7 pkt
  • 25 miejsce - 6 pkt
  • 26 miejsce - 5 pkt
  • 27 miejsce - 4 pkt
  • 28 miejsce - 3 pkt
  • 29 miejsce - 2 pkt
  • 30 miejsce - 1 pkt

3. Punkty w TOP 10,  będą przyznawane według miejsc w klasyfikacji OPEN kobiet i mężczyzn wg następującego schematu:

  • 1 miejsce - 50 pkt
  • 2 miejsce - 46 pkt
  • 3 miejsce - 43 pkt
  • 4 miejsce - 40 pkt
  • 5 miejsce - 37 pkt
  • 6 miejsce - 34 pkt
  • 7 miejsce - 32 pkt
  • 8 miejsce - 30 pkt
  • 9 miejsce - 28 pkt
  • 10 miejsce - 26 pkt
  • 11 miejsce - 24 pkt
  • 12 miejsce - 22 pkt
  • 13 miejsce - 20 pkt
  • 14 miejsce - 18 pkt
  • 15 miejsce - 16 pkt
  • 16 miejsce - 15 pkt
  • 17 miejsce - 14 pkt
  • 18 miejsce - 13 pkt
  • 19 miejsce - 12 pkt
  • 20 miejsce - 11 pkt
  • 21 miejsce - 10 pkt
  • 22 miejsce - 9 pkt
  • 23 miejsce - 8 pkt
  • 24 miejsce - 7 pkt
  • 25 miejsce - 6 pkt
  • 26 miejsce - 5 pkt
  • 27 miejsce - 4 pkt
  • 28 miejsce - 3 pkt
  • 29 miejsce - 2 pkt
  • 30 miejsce - 1 pkt i kolejne miejsca po 1 pkt

4. W przypadku miejsc ex equo zawodnicy otrzymują taką samą ilość punktów przypisaną do zajętego miejsca.

5. Klasyfikację generalną w kategoriach wiekowych i OPEN Pucharu Nordic Walking 2021 wygrywa zawodnik/czka, który/a uzyskał/a największą ilość punktów. Dorobek punktowy zawodnika jest sumą z 6 edycji, w których zawodnik został sklasyfikowany. W przypadku wyniku ex equo decyduje ilość zwycięstw, jeśli to nie daje rozstrzygnięcia wówczas bierze się pod uwagę kolejne najlepsze wyniki punktowe, jeśli to nie daje rozstrzygnięcia to decyduje wynik bezpośredniej konfrontacji w ostatnich zawodach.

6. Wszyscy zawodnicy, którzy brali udział w co najmniej jednej z imprez zostaną uwzględnieni w klasyfikacji końcowej Pucharu.

IX. NAGRODY

a) w każdej edycji

klasyfikacja INDYWIDUALNA OPEN kobiet i mężczyzn (na każdym dystansie)

  •  za miejsca I – III – flower ceremony

klasyfikacja DRUŻYNOWA NA DYSTANSACH (na każdym dystansie oddzielnie)

  •  za miejsca I – III – flower ceremony

klasyfikacje w KATEGORIACH WIEKOWYCH

  •  za miejsca I – III – puchar (dubluje się z kategorią OPEN)

klasyfikacja SŁUŻBY MUNDUROWE (kobiety i mężczyźni)

  • za miejsca I – III – puchar

b) po rozegraniu wszystkich imprez cyklu Pucharu (wszystkich edycji)

klasyfikacja INDYWIDUALNA OPEN kobiet i mężczyzn (na każdym dystansie)

  •  za miejsca I – III – puchary,

klasyfikacja DRUŻYNOWA OPEN (według sumy punktów zawodników z najwyżej sklasyfikowanych na dystansie 5km (3K i 3M) i 10km (2K i 2M))

  •  za miejsca I – III –  puchar, nagroda,

klasyfikacje w KATEGORIACH WIEKOWYCH

  •  za miejsca I – III – puchar (dubluje się z kategorią OPEN),

klasyfikacja SŁUŻBY MUNDUROWE (kobiety i mężczyźni)

  •  za miejsca I – III – puchar
  1. Ogłoszenie wyników, przyznanie i odbiór upominków odbędzie się w dniu zawodów.
  2. Wszystkie zawodniczki i wszyscy zawodnicy, którzy ukończą zawody w regulaminowym czasie, otrzymują medale.
  3. Odbiór nagród i pucharów w dniu zawodów.

X. TRASA

  1. Na trasie znajduje się punkt pomocy medycznej. W przypadku kontuzji uczestnika, powiadamiana jest obsługa trasy, która przekazuje informacje do punktu pomocy medycznej.
  2. Na trasie znajdują się sędziowie, którzy będą dokonywali oceny techniki marszu NW oraz udzielali kar za naruszenie przepisów sędziowskich Pucharu. ZAŁĄCZNIK NR 1.
  3. Plan trasy i lista startowa będzie znajdować się w biurze zawodów.
  4. Trasa będzie oznaczona specjalnymi znacznikami i taśmą ostrzegawczą.
  5. Punkty odżywiania, odświeżania będą wyposażone w wodę..

XI. SZATNIE I DEPOZYT

  1. Istnieje możliwość skorzystania z depozytu za okazaniem numeru startowego.
  2. Depozyt można składać i odbierać tylko na podstawie numeru startowego. W przypadku zgubienia przez zawodnika numeru startowego, Organizator jest zwolniony z odpowiedzialności za przekazanie depozytu innej osobie.
  3. Za pozostawione bez opieki rzeczy organizator nie ponosi odpowiedzialności.
  4. Przed i po zawodach zawodnicy będą mieli możliwość skorzystania z przebieralni (np. namiot bądź inne pomieszczenie).

XII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Wszelkie kwestie sporne w czasie trwania Imprezy rozstrzyga Organizator i Sędzia Główny zawodów.
  2. Organizator posiada ubezpieczenie OC zawodów.
  3. Organizatorzy zalecają uczestnikom indywidualne, dodatkowe ubezpieczenie się od NNW.
  4. Nieprzestrzeganie regulaminu może być powodem dyskwalifikacji zawodnika.
  5. Zastrzeżenia dotyczące wyników i klasyfikacji z danej edycji zawodów będą przyjmowane 15 min po ogłoszeniu nieoficjalnych wyników.
  6. Uczestnik zawodów wyraża zgodę na wykorzystywanie i przetwarzanie danych osobowych zawartych w formularzu zgłoszeniowym w zakresie związanym z organizacją imprezy (zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE).
  7. Podczas zawodów wszyscy zawodnicy muszą posiadać swój czip przymocowany do sznurowadeł obuwia. Umieszczanie chipów w innych miejscach grozi dyskwalifikacją.
  8. Należy przestrzegać zasad bezpieczeństwa przeciwpożarowego oraz ochrony przyrody, jak również dbać o porządek w miejscu zawodów.
  9. Uczestników zawodów obowiązują przepisy sędziowskie Pucharu oraz niniejszy Regulamin.
  10. Interpretacja niniejszego regulaminu należy do Organizatora i Sędziego Głównego Imprezy.

XIII. KONTAKT

Informacje dotyczące Pucharu:

Arkadiusz Kozak, tel. 502 590 143

e-mail: biuro@herkules.org.pl

Jeżeli masz jakieś pytania lub problemy to zachęcamy do skorzystania z formularza zgłoszeniowego. Umożliwi on szybki kontakt z organizatorem i administratorem systemu.

Kliknij tutaj aby zgłosić problem